Zastanawialiśmy się ile i w jaki sposób spędzamy wolny czas z najbliższymi. Co jest naszą wspólną rozrywką i czy potrafimy ze sobą współpracować, rozmawiać, dzielić się przeżyciami. Ile w nas zrozumienia, zainteresowania różnymi światami (czasem bardzo odległymi), a ile w nas braku chęci do dialogu.

Rodzice chętnie zapisują swoje dzieci na różne zajęcia pozalekcyjne: taniec, szkoła muzyczna, zajęcia plastyczne, nauka języka obcego, warsztaty teatralne itd. Zapytani odpowiadają, że dbają o rozwój swoich pociech, że inwestują w przyszłość. Jest to oczywiście prawdą z tym, że nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że czasem dzieci bywają zbyt „przeładowane” od dodatkowych obowiązków.

Być może chętniej spędziłyby wolny czas z Mamą, Tatą, Babcią czy Dziadkiem bo jak mówią uczestnicy naszych warsztatów – „ Z Mamą jest fajnie”.

Jest również prawdą, że rodzice są zbyt pochłonięci swoimi obowiązkami zawodowymi i nie zawsze mają czas by poświęcić go swoim dzieciom w taki sposób w jaki by chcieli. Czasem zwyczajnie nie mają sił. Wtedy najszybszą wspólną rozrywką staje się telewizja. Nie oznacza to, że nie mają innych potrzeb czy oczekiwań.
Zadaliśmy parę pytań i okazało się, że nie zawsze też wiedzą w jakim kierunku się udać i gdzie szukać propozycji.

 

Dowiedzieliśmy się również, że niewiele instytucji kulturalnych (w naszej okolicy) uwzględnia w swojej ofercie edukacyjnej propozycje dla rodzin.

GENERACJE KREATYWNE postanowiły wypełnić tę niszę. Powstał autorski projekt, który swoje początki datuje na 2009 rok. Pilotażowy program uświadomił twórcom w jakich działaniach kulturalnych rodziny chcą uczestniczyć, jakie chciałyby rozwijać zainteresowania i na jakich polach potrafią wspólnie współpracować.

Początki były trudne. Trzeba było przekonać szczególnie dorosłych, że edukacja kulturalna nie ma nic wspólnego z ocenianiem, „wyrywaniem do tablicy” jak za szkolnych czasów, że jest to wspólne poszukiwanie drzemiących w nas pokładów twórczych, że jest to rozwój kreatywności i zdobywanie wiedzy, która otwiera nasze horyzonty a przede wszystkim jest to budowanie międzypokoleniowych więzi i relacji.

GENERACJE KREATYWNE zaczęły budować swój program w oparciu o działania rozwijające umiejętności przyswajania sztuki i jej recepcji oraz działań warsztatowo – twórczych.

W projekt włączyli się artyści z całego kraju, którzy zaczęli dzielić się swoją wizją świata.

Powstał nurt, który wpisał się już na stałe w kalendarz imprez kulturalnych Pomorza pod nazwą DOBRANOCKI TEATRALNE. Maluchy w towarzystwie rodziców i dziadków raz w miesiącu zjawiają się na Czarnej Sali*. Z wypiekami na twarzy i dziecięcą ekspresją oglądają lalkowe spektakle. Okazuje się, że dla wielu rodzin, piątkowe wieczorne wyjście do teatru to już rodzinna tradycja.

Innym magicznym miejscem, gdzie lubią przebywać i rozwijać swoje kreatywne możliwości, zarówno dorośli, młodzież, dzieci jak i seniorzy, stała się przestrzeń KLUBU PATRZWORK. To tutaj można tworzyć, rozmawiać, rozwijać swój artystyczny potencjał i po prostu być w towarzystwie najbliższych w twórczej przyjaznej atmosferze. To tutaj można realizować własne pomysły. Wystarczy zaproponować a inni z chęcią się przyłączą.

GENERACJE KREATYWNE to również miejsce, gdzie zdobywa się wiedzę na temat różnych dziedzin sztuki.  Podczas twórczych warsztatów prowadzonych przez profesjonalnych artystów, znawców tematu, w sposób dostępny można dowiedzieć się paru ciekawostek, nauczyć się odczytywać kody kultury i rozwijać swoje kulturalne zainteresowania. Zwykle są to działania praktyczne, wykłady, panele dyskusyjne, wędrówki szlakiem tradycji i projekty interdyscyplinarne. Zawsze dużo improwizacji i dobrej zabawy. Wystarczy być otwartym na nowe wyzwania.

Projekt nie tylko umożliwia rodzinom spędzenie wspólnego czasu w  kreatywny sposób ale przede wszystkim budzi potrzebę bycia w kulturze RAZEM.

GENERACJE KREATYWNE powstały na potrzeby lokalnej społeczności Miasta Kwidzyna. W miarę upływu lat rozrosły się i rozszerzyły swoją działalność na sąsiednie gminy (Ryjewo, Gardeja, Prabuty), a nawet powiaty (tczewski, sztumski, kwidzyński).

To wspaniały przykład edukacji kulturalnej, który warto rozwijać i kontynuować dopóki chcemy rozmawiać i słuchać. Uczyć się od siebie wzajemnie. W każdym z nas tkwi potencjał twórczy tylko trzeba go wykreować.

*Siedziba organizatora, gdzie na potrzeby teatralnych prezentacji sala warsztatowa zamienia się w prawdziwy teatr.